Veel accountmanagers herkennen het waarschijnlijk wel. De wens is om meer uit bestaande klanten te halen, de relatie met bestaande klanten te verbeteren en meer verschillende diensten aan de bestaande klanten te verkopen. En de wens vanuit het management is dus dat er een accountplan gemaakt moeten worden. Vaak voor een flink aantal klanten per accountmanager.
Nu zijn er op internet natuurlijk heel veel gratis formats voor accountplannen te downloaden, vaak met heel veel onderwerpen erin: de missie & visie van de klant, een SWOT-analyse, historie van de klant, financiële analyse van de klant, enzovoort. Het kost met deze formats een aanzienlijke hoeveelheid tijd om accountplannen voor je Top-10 klanten te maken.
En wat gebeurt er met deze accountplannen als ze daadwerkelijk gemaakt zijn? Levert dit wel de gewenste groei op, of verdwijnen ze in de spreekwoordelijke ladekast en gebeurt er verder weinig mee? Vaak geldt het laatste, waardoor er een aantal relevante vragen naar boven komen:
- Waarom al deze informatie?
- Wat is de écht relevante informatie die je van een klant nodig hebt?
- Staan de benodigde activiteiten om de doelstelling te bereiken wel omschreven?
- Heb je de relevante inzichten ook voor de kleinere klanten met de grootste potentie?
Je merkt het al; wij zijn erg aanhanger van het realiseren van groeidoelstellingen. Daarom steken wij de tijd het liefste in relevante activiteiten om de klanten te laten groeien.
Daarom hebben we een Accountsheet gecreëerd, een accountplan voorbeeld, samengevat op slechts één A4. Dit zorgt ervoor dat enkel de essentiële informatie wordt verzameld. Hierdoor kan de Accountmanager zich richten op de cruciale aspecten en regelmatig de voortgang overleggen en indien nodig aanpassingen maken met de Salesmanager. Op deze manier worden de doelstellingen succesvol gerealiseerd! Een dergelijk accountplan voorbeeld bevordert een gestructureerde en effectieve aanpak.
Wil jij een voorbeeld van deze accountsheet? Neem dan contact met ons op, dan mailen we jou deze graag toe.