Sales e-mails hebben een prominente plek ingenomen in onze communicatie met klanten en prospects. Het is belangrijk dat elk e-mail bericht gaat voor maximale impact en winst, van goede kwaliteit is en ons imago als sales professional versterkt. In dit artikel geven wij 6 tips hoe je e-mails schrijft die ook daadwerkelijk worden gelezen en leiden tot een duurzame e-mailrelatie.

1. Wees open en eerlijk

Om een duurzame e-mailrelatie op te bouwen met klanten, moeten ze kunnen vertrouwen op jou als expert. Het kan verleidelijk zijn om ongemakkelijke confrontaties te vermijden en meegaand te zijn door een klant te vertellen wat hij of zij wil horen en je echte mening niet te delen. Dit werkt echter alleen maar in je nadeel: je reputatie kan schade oplopen, wat de kans op een duurzame relatie verkleint. Door je professionele mening zelfverzekerd te uiten, win je respect en vertrouwen. Klanten zullen weten dat je altijd gaat voor het beste.

2. Plaats een opt-out optie in je sales e-mail

Een tip die iets technischer van aard is, maar zeker niet minder belangrijk: geef mensen de mogelijkheid om zich uit te schrijven. Iemand kan jou toestemming geven om te mailen, maar deze toestemming net zo goed weer intrekken. Het is daarom belangrijk dat je ontvangers in iedere mail de mogelijkheid geeft zich uit te schrijven. Interesses kunnen in de loop van de tijd veranderen en jouw communicatie is mogelijk niet langer waardevol voor diegene.

3. Ken het verschil tussen sales en marketing e-mail communicatie

Sales e-mails en marketing e-mails zijn niet hetzelfde. (Koude) sales e-mails worden vaak gestuurd zonder eerder contact of context voor de ontvanger, in de hoop op een gesprek. Marketing e-mails draaien om naamsbekendheid en het informeren van een veel groter publiek over een bepaalde dienst, onderwerp of product. Om een succesvolle sales e-mail te sturen is het belangrijk dat je dit verschil begrijpt en deze kennis doorvoert in alle sales communicatie.

4. Overtref verwachtingen van klanten

Eén van de beste manieren om een sterke, duurzame e-mailrelatie op te bouwen met klanten, is door een reputatie op te bouwen als iemand die goede resultaten levert. Hou de resultaten realistisch, oversell jezelf niet. Door haalbare verwachtingen te stellen geef je jezelf de ruimte hier overheen te gaan en de klant compleet weg te blazen met het uiteindelijke resultaat. Grote kans dat ze de volgende keer weer met jou in zee gaan.

5. Vermijd zwakke onderwerpregels in sales e-mails

De kans dat iemand een e-mail met een zwakke onderwerpregel opent, is erg klein. Wil je dit voorkomen en je juist onderscheiden van andere sales e-mails? Bestudeer dan de meest voorkomende onderwerpregel-fouten, en vermijd deze in het vervolg. Of dit nu gaat over de lengte (te lang), de toon (te onpersoonlijk of te plat) of de inhoud (onwaarheden): weet wat je niet moet doen. Bestudeer vervolgens hoe je een overtuigende onderwerpregel schrijft en hou je hieraan.

6. Maak iedere follow-up sales e-mail uniek

Je hebt vast wel eens gehoord van verkopers die schaamteloos dezelfde follow-up e-mails sturen. Maar zeven of acht keer hetzelfde bericht zal een prospect niet over de streep trekken. Dit heeft zelfs een averechts effects: men ervaart dit als storend. Een follow-up e-mail moet, net als het originele bericht, uniek, doordacht en persoonlijk zijn.

Wil jij jezelf ontwikkelen als accountmanager en jouw acquisitie optimaliseren? Bekijk dan onze Sales Academy.