B2B-marketingmanagers vertellen ons consequent dat hun marketingstrategie hoog scoort bij de processen die ze het liefst zouden willen verbeteren. Maar hoe je dit precies moet aanpakken, is een heel ander verhaal. In sommige gevallen is er een gebrek aan duidelijkheid over wat marketingstrategie betekent. In andere gevallen ontbreekt het aan kritische input voor het formuleren van een strategie, waardoor marketing uit de pas loopt met sales en de algemene bedrijfsdoelstellingen.

In een tijd waarin veel bedrijven proberen om weer voet aan de grond te krijgen, is het cruciaal om een ​​duidelijke marketingstrategie te hebben die de strategische visie van het bedrijf ondersteunt. We bekijken vier veelvoorkomende misvattingen die het ontwikkelen van een dergelijke strategie in de weg kunnen staan. Wellicht herken je er een of meer?

1. Marketingstrategie zien als jaarplanning

Sommige marketingmanagers beschouwen de termen ‘marketingstrategie’ en ‘jaarplanning’ als synoniemen. Maar met marketingstrategie bedoelen we toch echt de beslissingen en investeringen die gepland staan over een periode van drie tot vijf jaar. Ze zijn gericht op het creëren en behouden van een toekomstig marktvoordeel. In de jaarplanning staan vervolgens de acties vermeld die in het komende jaar moeten worden genomen om de marketingstrategie te helpen behalen. Zonder een gedegen marketingstrategie is een goede jaarplanning dus lastig te realiseren, omdat je dan niet duidelijk hebt waarop je je moet richten.

 2. B2B-marketing vanuit de ivoren toren

Om een ​​succesvolle marketingstrategie te ontwikkelen, moeten marketingmanagers nauw aansluiten bij sales- en productmanagers. Deze afstemming zorgt ervoor dat de inkomsten-genererende functies nauw samenwerken om de algemene doelstellingen van het bedrijf te helpen behalen. Marketing-, sales- en productmanagers moeten beginnen met het bereiken van overeenstemming over een visie over waar het bedrijf de komende drie tot vijf jaar naartoe gaat. Hierbij worden vragen beantwoord zoals hoe het bedrijf zal groeien, waar het bekend om zal staan ​​en hoe het de markt gaat bereiken. Aangezien marketingmanagers die leidende visie vertalen in strategische prioriteiten voor de marketingorganisatie, moeten ze in harmonie blijven met sales- en productmanagers om de inspanningen op één lijn te houden.

3. Gebrek aan begeleiding

Soms is het niet eens de verkeerde afstemming tussen marketing en andere afdelingen die strategieontwikkeling bemoeilijkt. Een andere boosdoener is het gebrek aan begeleiding binnen de marketingfunctie zelf. Wanneer marketingmanagers niet voldoende zijn doordrongen van wat de langetermijnstrategie voor hun eigen teams betekent, formuleren ze hun eigen individuele strategieën. En dan draagt marketing niet meer optimaal bij aan het bereiken van de bedrijfsdoelstellingen.

Om dit te voorkomen is een methodische aanpak nodig. Onze programma’s voor het bouwen van resultaatgerichte processen & structuren <link naar pagina programma’s> kunnen je daarbij helpen. De programma’s zijn gericht op een optimale samenwerking voor een maximaal resultaat.  

4. Iedereen proberen te bereiken

Als het gaat om adverteren op sociale media, organisch bereik verkrijgen op je website en marketingcampagnes opzetten op basis van de buyer journey, is het erg verleidelijk om een ​​groot net uit te gooien in de hoop iedereen te vangen met wie je mogelijk zaken zou kunnen doen. Het probleem met deze aanpak is dat je campagnes dan te algemeen zijn. Je loopt het risico veel mensen te bereiken die niet geïnteresseerd zijn om te klikken op jouw bericht of advertentie.

Het klinkt wellicht tegennatuurlijk, maar als je je op minder mensen richt, verkoop je vaak meer. Wees dus specifiek. Focus op bepaalde pijnpunten en behoeften, bedrijfstakken of functiebeschrijvingen. Zo is de kans groter dat de kleinere groep mensen die je bereikt, jouw campagne of bericht relevant vinden.

Lees ook ons artikel ‘De B2B-klantverwachting anno nu’

« Terug naar alle artikelen