Het genereren van gekwalificeerde leads om de pijplijn te voorzien van zoveel mogelijk kansen op conversie. Dat is zowel de hoogste prioriteit als de grootste uitdaging voor marketeers. Maar de basis van effectieve leadgeneratie verandert continu mee met de veranderende B2B-markt. Hoe kan LinkedIn hierin een rol spelen als leadgenerator?
Over het algemeen wordt LinkedIn door B2B-marketeers beschouwt als een effectieve bron voor het genereren van leads. Wel is er een pittige strijd om de aandacht van de gebruiker. Zaak dus om manieren te vinden om een voorsprong te nemen. We bespreken er drie.
1. Bereik relevante doelgroepen
Wat prettig is aan LinkedIn, is dat je met één medium toegang hebt tot een groot deel van je potentiële klanten, in een zakelijke georiënteerde omgeving. Met uitgebreide targeting tools kun je je content delen met gebruikers die bovengemiddeld bereid zijn jouw boodschap te lezen. Ze zijn eerder geneigd actie te ondernemen. Bij betaalde content zijn er veel mogelijkheden om verschillende campagnes en benaderingen op te zetten en om je te richten op heel specifieke doelgroepen en vergelijkbare doelgroepen van andere campagnes.
Retargeting tools geven daarnaast allerlei mogelijkheden tot lead-nurturing van LinkedIn-gebruikers die al eerder interesse toonden in je product door je website te bezoeken of een video te bekijken.
2. Wat is de waarde van gecreëerde leads?
Om de echte kwaliteit van de doelgroep die je trekt te doorgronden, moet je niet alleen kijken hoeveel kliks of ingevulde formulieren je ontvangt. Je moet ook de langetermijnwaarde van je leads meten. Antwoorden op deze vragen helpen daarbij:
- Hoe definieert jouw bedrijf een salesconversie?
- Hoe lang is je verkoopcyclus?
- Wat betekent een gekwalificeerde lead voor jou?
- Gebruik je tools voor marketing automation?
- Wat is de reactietijd van je sales teams?
- Hoe vindt lead-nurturing plaats?
Na de lancering van een campagne, gaat het om het meten van de kwaliteit van je leads. LinkedIn’s Conversion Tracking is hierbij een handige tool. Het geeft informatie die je helpt op te volgen hoe het gaat met je campagne. Je krijgt meer complete statistieken en betere inzichten in je doelgroep. Demografische gegevens zoals branches, bedrijven, banen en titels helpen je bij de targeting en de afstemming van je content.
3. Optimalisatie van een campagne
Besteed ruim tijd en aandacht aan het meten van het succes van je campagne. Kijk hierbij niet alleen naar campagneprestaties, maar ook naar statistieken na de campagne, zoals het aantal behaalde salesconversies en de waarde van elke verkoop. Zo kun je de echte zakelijke waarde meten die je campagne genereert.
Campagnes die niet goed lopen, kun je optimaliseren. Heb je te maken hebt met een hoge betrokkenheid en lage conversieratio’s of leads die niet veranderen in Sales Qualified Leads? Door je targeting of je content aan te passen aan wat de metingen je vertellen, wordt je campagne sterker.
LinkedIn Marketing Labs zijn gratis online sessies van gemiddeld een uurtje die je goed op weg helpen met het genereren van leads op LinkedIn. Ontvang je liever advies of tips voor jouw persoonlijke situatie, bel of mail ons dan even. Een van onze specialisten helpt je graag verder. Je bereikt ons op 088 – 0111 333 of info@businessbuilding.nl